Sofia-DrewsenSofia Drewsen arbetar sedan 2014, som badmästare på Skärholmens simhall. Hon ansvarar för simskolan och håller, som instruktör, även i flera av anläggningens gruppträningar. 

Hon guidar LOTS kommunikatör runt den välskötta anläggningen. Sofia berättar att de är 3-4 personal i arbetslagen samt visar var Hjälpknappen finns installerad. Skärholmens simhall satsar på säkerhet och med sina 10 knappar placerade enligt följande; omklädningsrum, duschområde och bastu hos både herr och dam, reception och 3 i simhallen varav två alldeles utanför de två ingångarna till gymmet, finns de allra bästa möjligheterna för badets gäster att kunna känna sig trygga inom badets alla olika verksamheter.

Placering

Sofia berättar även om det område som hon tidigare har känt störst oro inför:
-” Det klassiska är i bastun, där det finns risk för att våra besökare kan svimma. Under sommaren har det varit lugnt, men dessförinnan har vi haft många återkommande fall där besökare svimmat och vi har fått ringa efter ambulans. Det har mestadels rört sig om personer i åldersgruppen 45+ samt besökare som fått blodsockerfall antingen till följd av de inte har ätit eller så har de kört för hårt eller för länge på gymmet och blivit illamående av värmen.”

Nyinstallation

LOTS Hjälpknappen har inte funnits installerade hos er förrän alldeles nyligen, hur har ni hitintills skött intern kommunikation och möjligheten för besökare att påkalla er uppmärksamhet?larmknapp skärholmen2
-”Vi använder walkie-talkies, som ifrån början var ganska dåliga på att använda men som vi nmera är rätt bra på. Vi hade också små grönvita larmknappar för allmänheten att larma på, men de var så små och otydliga att de flesta nog inte riktigt visste vad de fanns till för.”

”Det känns tryggt att de nya knapparna är synliga, speciellt under simskoleundervisningen. Men den största bonusen är definitivt för bastun.”

”Knapparna kom alldeles innan sommaren och vi i personalen har ännu inte hunnit gå igenom alla användningsområden, men när verksamheten har kommit igång igen, så ska vi gå igenom knapparnas och våra larmmottagares funktioner fullt ut.”

 

Lena Hiram, du arbetar som anläggningschef på simhallen i Skärholmen, hur kommer det sig att ni installerade knapparna och vilka fördelar ser du med dem?

FullSizeRender-”Stefan Langenfors från LOTS kontaktade oss och berättade om hjälpknapparna. Det lät intressant och tillsammans med säkerhetsansvarig på idrottsförvaltningen beslöt vi oss sedan för att installera systemet.
Vi hade haft en larmknapp sedan tidigare i simhallen, men vi tyckte att det skulle vara bra att testa något nytt, dels för att se hur behovet ser ut, men också p g a att simhallen inte har någon badbevakning, om än personalen ronderar.”kassa

Vilka fördelar ser ni med Hjälpknappen?

-”Det som vi ser som extra positivt med larmet är att det är mobilt och flyttbart. Det går att flytta runt utifall att vi skulle behöva renovera eller komplettera på en annan del av anläggningen. Det finns även möjlighet att bygga ut det till ytterligare utrymmen. Anläggningen har aktiviteter under tider då kassan/receptionen är stängd. Detta innebär att det kan vara svårt för besökare att få tag på personal. Därför har vi placerat en knapp där, så att de kan få tag på oss om de behöver oss.”