Onlineutbildning till installatörer och slutanvändare

Kenneth Nilsson kan det här med utbildning och support. Under 15 år har han arbetat på LOTS Security och han är ett välkänt ansikte för många kunder. Kenneth utbildar installatörer och slutanvändare så att de kan komma igång och använda sina larm- och trygghetslösningar på bästa möjliga sätt.

 – Trenden är tydlig. Allt mer av mitt installations- och supportarbete görs via webben. Det är väldigt smidigt att ha genomgångar via Microsoft Teams, som är den plattform vi brukar använda. Kunderna får snabbare hjälp och support än om vi hade besökt dem och vi undviker onödiga transporter som sliter på miljön, säger Kenneth Nilsson.

Smidig installation och snabb uppstart

LOTS Security säljer larm- och trygghetslösningar av olika karaktär till ett flertal kundgrupper. Platserna där installationen äger rum  kan till exempel vara socialförvaltningar, stödboenden, simhallar, butiker och sjukhus. Spännvidden är stor, så kan man säga något generellt om utbildning och support?

– Jag utbildar installatörerna så att de kan uppnå smidiga och säkra installationer av våra produkter. Efter utbildningen är de startklara att genomföra installationen. Jag finns tillgänglig vid installationen och hjälper till att kvalitetssäkra arbetet. Allt förbereds för en snabb och problemfri uppstart, berättar Kenneth Nilsson.

Även support och felsökning görs på distans. Efter godkännande från kunden kan Kenneth logga in och fjärrstyra den dator som styr systemet. På detta sätt kan eventuella problem lösas snabbt och smidigt.

Kunderna får utbildning utan extra kostnad

– Vi vill att installatörerna och slutanvändarna ska få optimala förutsättningar för en riktigt bra installation och uppstart. Därför betalar de ingenting extra för utbildning och support. Vi är med kunderna hela vägen och svarar på frågor som kan uppkomma. När installationen är klar får slutanvändaren ett protokoll som bekräftar att installationen är utförd enligt konstens alla regler, säger Kenneth Nilsson.

Ett jobb med stor variation

Kenneth Nilsson har under många år hjälpt LOTS Securitys kunder med utbildning och support. Så vad är roligast med jobbet?

– Ena dagen genomför jag en utbildning för installatörer. Nästa dag fjärrprogrammerar jag ett avancerat system. Det är stor variation på kunder och uppdrag. Det gemensamma är att jag och mina kollegor ordnar det kunden efterfrågar och ser till så att kunden får en trygg och säker lösning som är enkel att använda.