StalandsNär du som kund kommer in i en butik som erbjuder intressanta produkter i kombination med en tillgänglig och serviceinriktad personal såsom Stalands  möbler i Kungens Kurva, så kan det vara svårt att låta bli att handla. Varuhuschefen Håkan Pegeus berättar om att varuhusets breda sortiment, med allt ifrån från dyrare designermöbler till lite billigare och att de därför har ett väldigt brett kundunderlag. Upptagningsområdet, med tanke på närheten till E4:an, gör dem lättillgängliga och dessutom finns en gratis parkering.

Varför lät ni installera hjälpknapparna?
-”Vi fick faktiskt upp ögonen för dem när vi blev kontaktade av Stefan Langenfors från LOTS Security. Han kom med ett förslag om att vi kunde få pröva hjälpknapparna. Vi hade inte tänkt så mycket på det här tidigare eftersom att vi hade hjälptelefoner på olika områden där kunderna istället kunde ringa internt till en säljstation, men det var faktiskt ganska krångligt och det gick segt. Det blir inte detsamma som med en knapp. I alla fall så tackade vi ja till en prövoperiod och det var klockrent från första stund, det är så mycket effektivare.”

”Vi har en stor yta på 7000m2, vilken inte är överblickbar då det här och där finns diverse showrooms, därför har vi totalt 4 knappar utplacerade; vid mattor, sängar, bäddsoffor och på soffavdelningen.”

Håkan Pegeus

Har knapparna gett något resultat?
-“Ja, kunderna får hjälp snabbt och när personalen hör signalerna från sökarna, som finns i kassorna på vart plan, går de dit på en gång. Sökaren gör att alla säljare blir på alerten.”

Personalen, vad tycker de?
-“Jag har bara hört positivt ifrån dem, de ser det som en möjlighet till försäljning och det gillar dem.” Stalands1

Vad säger kunderna?
-“Jag gissar att de tycker att hjälpknapparna är bra eftersom att vi alltid reagerar på dem. Innan vi installerade knapparna missade vi 2 av 10 kunder, men med hjälp av knappen får alla hjälp. För oss var det en billig investering, dels var de inte speciellt dyra från första början och sedan så har vi ju fått en ökad business på grund av dem.”

Svenska Hem – Bäst i test på kundbemötande enligt Daymaker index 2015

Gratulerar till utmärkelsen! -”Tack! Stalands är en del av Svenska Hem och vår filosofi är att alltid ta hand om kunden – Vi måste vara lite bättre än konkurrenterna för det är inte bara priset som spelar roll. Servicen är det verkliga konkurrensmedlet”, avslutar Håkan Pegeus.