IMG_4713Christian Bengtsson driver ICA Kvantum i Kristianstad, som satsar på ONLINE-handeln. För att göra konceptet smidigare använder han sig av LOTS Hjälpknappen.

Hjälpknappen är en säker, trådlös och batteridriven medspelare för butiker som vill ge sina kunder en god service och där smidighet och leveranssäkerhet spelar en viktig roll. När kunden trycker på Hjälpknappen, skickas en ljudlös signal till utvald personals sökare som snabbt kan hjälpa kunden. Tid är pengar och nöjda kunder blir återkommande kunder.

Hur ser ONLINE-konceptet ut?
-”Som kund kan du gå in på vår hemsida och handla din mat direkt på nätet. Vi ska inte blanda ihop det här med ICAs Matkasse, som är ett abonnemang på mat och recept, utan när du shoppar ONLINE så väljer du helt fritt vad du vill ha, som i vilken webbshop som helst. Konceptet går ut på att kunden beställer sina varor innan kl 24:00 dagen innan. Vi tar emot ordern på morgonen och plockar ihop varorna. Första utlämningstid är klockan 09:00.

Hur levereras varorna?
-”ICA har tagit fram ett utlämningssystem som fungerar som så,  att en halvtimme innan kunden kan hämta sina varor går det ut ett sms och där i finns en länk som du klickar på. När du klickar på länken står där bl a att du ska registrera din bils registreringsnummer när du är på plats utanför utlämningsdörren.”

”Det är viktigt att observera att detta system är framförallt avsett för bilburna kunder. När kunden är på plats och har angett sin bils registreringsnummer, går det en signal till oss om vilken kund som är på plats och vi går ut med varorna till bilen.”

”Nu är det ju så att det ofta finns hål i många olika tekniska system och i det här fallet så är det kunderna utan bil som drabbas eftersom att de inte kan skriva in något bilregistreringsnummer och då får vi ingen notis om att de är på plats. Här kommer Hjälpknappen in i bilden.”

Vilken funktion fyller Hjälpknappen?
-”Våra icke-bilburna kunder promenerar istället till vår utlämningsdörr, trycker på Hjälpknappen som då skickar en signal till vår sökare. Vi garanterar att vi kommer till dörren inom 2 minuter, IMG_4715därefter tar vi kundens ordernummer och hämtar deras varor, vilket inte tar mer än ca 30 sekunder. Vi har även garderat oss med ytterligare en Hjälpknappen i vår förbutik, utifall att kunderna skulle råka missa den skylt som hänvisar till vår utlämningsdörr, så därför går det även att hämta sina varor där.”

Är ONLINE-handel vanligt förekommande?
-”Nej, vi har haft tjänsten i 10 veckor nu och vi är den enda ICA-butiken i Kristianstad som har det, så tjänsten är fortfarande i sin linda. Att vara ensamma om denna service är naturligtvis positivt för oss samtidigt som det är en nackdel att det saknas en igenkänning av konceptet och kunderna måste lära sig allting från början.

Är det populärt med ONLINE-shopping?
-”Det är svårt att svara på vad som definieras som populärt, men jag kan konstatera att vi har betydligt fler kunder som shoppar ONLINE, än vi hade förväntat oss.”

Vad säger de kunder som använder Hjälpknappen vid utlämningsskedet?
-”De är jättepositiva och tycker att det är hur smidigt som helst. Det är ju just tiden som är det viktiga här.”

Rekommenderar du fler butiker att använda Hjälpknappen?
-”Absolut, för vi har ju märkt att den fungerar till 100%. Tekniska lösningar brukar nästan aldrig fungera till den graden, men den här är helt klockren.”