Patrik Andersson ICA DalagatanPatrik Andersson driver ICA Supermarket på Dalagatan i Stockholm, en modern butik med höga krav på både sortiment och kundservice. De öppnade butiken 2009 och har sedan dess stadigt ökat sin omsättning, vilket möjliggjort för dem att anställa fler personal. Med andra ord positivt för både butik och anställda. Det här är en butik som tänkt till och lyckats i sin ambition att leverera på alla plan.

”Vi har matmedvetna kunder som gärna handlar mycket ekologiskt och fair-trade, oftast från ”två-hushåll.” De har koll på vilken mat som ligger i tiden, provar gärna nyheter och vill ha matinspiration. Den typiska Norrmalms-Vasastansbon, som kräver en hög servicenivå, skulle jag vilja säga.”, berättar Patrik.

 

Varför hjälpknappar?
–”I och med att vi växte, ville vi säkerställa att kunden alltid får hjälp eller att leverantörer får tag på oss när de ska leverera varor. Förr hade vi telefoner och det är inte lika effektivt. Hjälpknapparna är ju en servicenytta så att det stänker. Det går mycket snabbare att få personal att komma till kassan än tidigare. Det är bara att trycka på knappen så kommer det folk. Knapparna är en säkerhet för oss”

-”Vi har också jouren, det är den som är ansvarig i butiken på kvälls- eller dagtid. Den personen har en fickmottagare som känner av alla butikens olika knapptryckningar, så att hen vet vad som är på gång hela tiden. Skulle det exempelvis vara en inkommande leverans och ingen av övrig personal har möjlighet att möta upp eller att det blir upprepade ringningar från kassan så går jouren in. En extra back-up med andra ord.”

 

Var har ni dem?
–”Vi har dem vid matkassen, varumottagningen och i kassan. Vi har 8 som enkom är kopplade till kassan, men vi har bara fem kassor. Upplägget ser ut så här: Vi har två hjälpknappar i kassan och om det börjar blir fullt där, så trycker personalen på den och då larmar den till post och spel, har de mycket och inte kan bistå kassorna, så trycker dem i sin tur på sin knapp, vilken är kopplad till ICA Dalagatanövriga på butiksgolvet. Dessutom så finns det ytterligare 4 hjälpknappar gömda ute i affären, så att övriga anställda kan tillkalla personal till kassorna om de märker av att det finns ett behov samt att någon ute på golvet även har en bärbar.

Förr skulle vi alltid ringa eller ropa ut, men nu vet man via sökaren. Det är avstressande att ha knappen utifall att någonting inträffar som medför att kassapersonal tappar fokus och inte ges tillfälle att trycka.”

 

Varumottagningen
-”Vi har även installerat knapparna vid varumottagningen samt vid slussen till och från butiksgolvet. På så sätt vet vi alltid när leverantörerna kommer och går, vilket ger oss kontroll över att leverantören inte tar med sig något som denne inte borde ha med sig. Vi kan alltså dubbelchecka returerna.”

 

Kundernas bästa vän är en Hjälpknapp

Vad säger kunderna?
–”Faktum är att kunderna känner inte till funktionerna, med undantag för den knapp som vi installerat vid utlämningen av ”Matkassen”. Kunderna hämtar ut “Matkassen” en dag i veckan och ibland är det ganska lugnt och då kan personalen göra annat istället för att bemanna den disken. Den ökar vår effektivitet och servicenivå gentemot kunden.”