Magnus Ica SalemICA Supermarket är navet i Salems centrum. Att det är en butik full av nöjda kunder, vittnar både butikens kundundersökningar samt kundernas glada tillrop om, när LOTS kommunikatör tillsammans med butikschefen Magnus Carlsson, vandrar genom butiken.

Salem är en relativt liten kommun, sett till både yta och befolkning. Hur ser butikens kundgrupp ut?
-”Det är blandat; många barnfamiljer och mycket pensionärer, de är nog våra två största kundgrupper. Det byggs mycket här i Salem och det kommer även att byggas här i centrum så vi hoppas på ett litet uppsving för oss som har butiker här.”, berättar Magnus Karlsson

Varför installerade ni Hjälpknappen? -”Anledningen var att vi hade läst om den i LOTS Nyhetsbrev, inte bara en gång utan två-tre gånger och till slut väcktes en tanke om att det kunde vara ett alternativ i vår verksamhet. Vi diskuterade vad vi skulle kunna ha för nytta av den och kom fram till att huvudanledningen, om vi införskaffade en Hjälpknapp, skulle vara för att lösa de problem vi haft vid leveranser av varor. Vi hade tidigare en ringklocka installerad vid lastkajen, men ingen IMG_0655öppnade utan alla inväntade att någon annan skulle gå, vilket slutligen ledde till irritation hos både personal och chaufförer, men Hjälpknappen avhjälpte problemet väldigt snabbt och signalen går nu direkt till en fickmottagare hos en i personalen som antingen själv går till lastkajen eller ser till att någon annan gör det.”, förklarar Magnus Karlsson.

”Vi köpte även en Hjälpknapp till vår pantstation, där framförallt kunderna ser den som en stor nytta, då ingen längre behöver jaga personal för att påtala att det är något fel eller att den behöver tömmas.”

”Att våra kunder ser nyttan av den märks när vi genomför våra kundundersökningar, då vår butiks kundservice och kundbemötande får ett högt resultat i förhållande till andra butiker.”

Är ni intresserade av fler hjälpknappar och var skulle ni i så fall placera dem?
-”Vi har inte funderat så mycket på det ännu, men det finns säkert ytterligare ställen där vi skulle ha stor nytta av att installera hjälpknappar, som kan underlätta för både oss och kunderna. Det första som jag kommer på är vid mejeri- samt frukt- och grönsaksdisken, eftersom att vi inte har bemanning här under hela våra öppettider, utan endast jourpersonal. Faktum är att vi har lika mycket kunder både före och efter att personalen i dessa diskar går för dagen, så där kan det nog finnas ett behov.”, avslutar Magnus Karlsson.

 

Salem ICA Thomas Bergman-1Årets Företagare i Salem 2015

I år vann, Tomas Bergman, ägare till Ica Supermarket i Salems Centrum, den prestigefyllda titeln Årets Företagare, en utmärkelse som delas ut av organisationen Företagarna.
Gratulerar! Hur känns det att bli föremål för denna hedrande utmärkelse?
-”Jag är glad och stolt och det känns jätteroligt!”
Ett högt engagemang och ett modernt ledarskap var två av anledningarna till att Thomas vann priset, egenskaper som verkar genomsyra butikens tänk generellt.

Har du någon kommentar om Hjälpknappen?
-”Det är superbra när kunderna får en snabb respons och inte behöver vänta på att få hjälp!”