• En tryggare Simhall

  • Trygga barn

    Skapar en säker miljö i simhallen

  • Trygghet

    – är att ha tillit

shutterstock_110674571

Hjälpknappen – en räddare i nöden

Hjälpknappen är ett effektivt, lätthanterligt, tråd- och ljudlöst larmsystem, vars koncept består av en monterad alternativt portabel larmknapp, som används som nöd-/trygghetsknapp för att påkalla personalens uppmärksamhet vid tillbud. När en besökare trycker på knappen skickas signaler till personalens fickmottagare, med hänvisning om var i simhallens utrymmen den larmande befinner sig. Hjälpknappen ger personalen möjlighet att tillkalla kollegor vid behov av assistans.
Kräver ingen installation
Hjälpknappen kräver ingen installation av någon servicetekniker utan levereras tillsammans med fickmottagare i ett kolli och kan omedelbart tas i bruk, vilket gör den både kostnadseffektiv och användarvänlig. Hjälpknappen har en inbyggd sändare som drivs med standardbatterier och som är enkla att byta själv. Batterier ingår.

Miljö

Hjälpknappen som är IP67-klassad, vilket innebär att den är både damm- och vattentålig, är anpassad för alla olika typer av badmiljöer, från friluftsbad till inom- eller utomhusbad. Den är robust och tål alla olika typer av väderlekar. Signalerna har stor räckvidd, med en radie om 400 meter och det går därför att larma personal oavsett om den befinner sig inom- eller utomhus.

Bastuknappen

På önskemål från våra kunder har LOTS även konstruerat Bastuknappen, en larmknapp som är speciellt utvecklad för att motsvara de krav som finns för montering i bastumiljö.

Utföranden

Dosa med larmknapp som fästs på vägg tillsammans med skylt
Larmknapp på portabel stolpe, 1.05m

  • Trådlös Hjälpknapp -Ingen kabeldragning, d v s inga kablar som är i vägen
  • Mobil Hjälpknapp – Kan flyttas till den plats där den för stunden gör mest nytta
  • Lång Räckvidd – Signal med lång räckvidd beroende på byggnadens konstruktion

Så här säger simhallarna som satsar på trygg- och säkerhet

Hjälpknappen hjälper besökare och personal att få snabb hjälp vid tillbud i
simbassäng, bastu, omklädningsrum och gym, vilket resulterar i en tryggare, säkrare och trevligare bad- och arbetsmiljö.
Hjälpknappen är en enkel, användarvänlig och kostnadseffektiv larmlösning, som kan ha en avgörande påverkan på hur en oönskad situation avlöper.
Nedan kan ni läsa om hur personal, i ett flertal simhallar, uppfattar Hjälpknappens inverkan på deras arbete och badmiljöerna.


Susanne Gryfelt, badansvarig på Kalmar simhall:

”Ur ren säkerhetssynpunkt vid tillbud, så har larmknapparna tillfört en extra trygghet för både personalen och besökarna. Personalen känner att de kan agera snabbare än tidigare och den här vetskapen och tryggheten har bidragit till att skapa en bra arbetsmiljö för oss som arbetar i simhallen.”


Helene Lambertsson, Chef för Västerviks Simhall:

”Med Hjälp- och Bastuknappen installerad, känner personalen numera en stor trygghet genom vetskapen om att alla besökare har tillgång till en larmknapp, var de än befinner sig i anläggningen.”


John Westling, Säkerhetssamordnare, Idrottsförvaltningen Stockholms Stad:

”En optimal lösning att installera i våra befintliga anläggningar, som på sikt ska renoveras.”


Michael Carlsson, Driftchef, Torvalla Sporthall:

”Hjälpknapparna har varit av stor hjälp vid mindre incidenter och då besökare velat påkalla personalens uppmärksamhet. De ”tjuvanvänds” inte och det är bra!
Det har varit några tillbud när det varit mycket barn och då har vi använt hjälpknappen för att kunna kalla på ytterligare hjälp. Vi har även frågat besökarna om vad de tycker och de är bara positiva och ser dem som ett hjälpmedel just för att kunna tillkalla hjälp vid mindre incidenter.”
Vi ser det även som ett hjälpmedel för vår personal, som också använder annan radiokommunikation, men det blir inte alltid så att de svarar på den, men däremot om sökaren påkallar uppmärksamhet, ja då vet de att detta gäller en prioriterad incident.”


Jessica Karlsson – Constantinou, Chef för Bro Simhall:

”Vi försöker ligga steget före och förebygga så långt det går. Hjälpknappen är en viktig del av det arbetet. Den hjälper ju oss att förebygga allvarligare tillbud och det betyder mycket för oss och minskar även stress och oro hos våra besökare. Vi fick dessutom allt vi ville ha till en låg kostnad och vi är jättenöjda.”

Broschyr

Hjälpknappen

hjalpknappen

Personsökare

Personsökare GA A29