Bibliotek & allaktivitetshuset i Oxelösund – En trygg arbetplats

Conny Zetterlund arbetar som chef för biblioteket och allaktivitetshuset i Oxelösund. Han visar stolt upp lokalen som omfattar 2000 m2 och dit 800-1000 besökare dagligen kommer för att besöka, bibliotek, gallerier, fritidsgård, evenemangssal, kommuncenter samt stadens turistbyrå. Oxelösunds bibliotek är Sveriges näst mest besökta bibliotek och med en personalstab om 20 personer.

Varför beställde ni personlarmet?
Vi behövde hitta en lösning på vårt behov av att kunna få hjälp om vi behöver det.
Hjälpen kan vara av två karaktärer, det ena är nödhjälp och det andra är vanlig hjälp exempelvis vid situationer då det skulle upplevas som tryggare om två i personalen är närvarande under ett möte med en person där det finns en påtaglig känsla av att det skulle kunna uppstå en situation som kan vara svår att hantera ensam. Det händer mycket i huset och med mäniskor och det kan vara så att vi behöver använda oss av hjärtstartaren och då behöver vi ju också vara fler som hjälper till.

Nytt arbetsområde för larmsökaren
Personlarmet har en väldigt flexibel funktion då vi ibland behöver hantera olika situationer som kan inbegripa allt ifrån personer som nekats socialbidrag och som upplever stor frustration och kan bli hotfulla till överförfriskade medborgare, som kommer på besök och som ibland kan vara en fara för både sig själva och andra.

Det är ingen självklarhet att klara av att möta en kund och ibland kanske det helt enkelt inte går för en personal att bemöta den kunden rätt och då måste vi ju få hit någon annan som klarar av det, det är egentligen inte bara en trygghetsfråga utan även en servicefråga.

Men det är inte alltid katastroflägen och vi har upptäckt att vi kan använda personlarmet på flera olika sätt. Larmsökaren, som består av både larm- och larmmottagare, täcker även in ytterligare behov som vi har i verksamheten, för vi använder faktiskt assistansknappen, d v s den blå knappen, om det är mycket besökare vid ett och samma tillfälle, för att påkalla att det behövs fler personal.

Vi befinner oss på många olika ställen i lokalerna och larmsystemet täcker in samtliga ytor. Eftersom att det kan vara svårt att nå varandra, underlättar den bärbara larmknappen och dess display för oss, genom att visa exakt var den som behöver hjälp befinner sig och vi kan på så sätt gå dit direkt. Det är väldigt smidigt. När vi lämnar huset överlämnar vi larmsökaren till den som tar vid.

För oss är det viktigt att personlarmet blir en naturlig del av vårt arbetssätt och den har ökat vår teamkänsla och det är viktigt, dessutom kan vi ge våra besökare en bättre service.

 

Vad tycker personalen om personlarmet?
De tycker att det fungerar bra.
Vi hade, innan vi bestämde oss för personlarmet EkoTek, aktivt letat efter ett personlarm under två års tid, men det var inte förrän någon läste en artikel om biblioteket i Finspång och hur de löst sina behov av en ökad trygg- och säkerhet på arbetsplatsen som vi insåg att det här fanns. Vi spanade in det och vi hittade inget annat system som stämde så bra in på vår verksamhet som just EkoTek. En ren och tydlig lösning blev det.